Thursday 20 March 2014

Tips Melancong Ke Bandung

Sumber: http://detiekadaniel.blogspot.com/2013/03/tips-melancong-ke-bandung.html 

 

 

 


Ok..skrg ni waktu lunch..so aku nak merajinkan diri ckit untuk share tips-tips berguna kepada smua tourist2 yg akan ke Bandung..Bkn apa..supaya anda sentiasa be prepared dan berhati-hati bila berada di negara org..

1.Pasport
Sblm pi melancong kena pastikan ada Buku Merah..International Pasport..n make sure tempoh tamat sblm 6 bln k..kalau tak anda akan terkandas kt airport...hehe

2.Matawang Indonesia
Sebelum aku pi,aku dah tukar 7 juta rupiah (ada dpt masa tu 1 juta=rm 327),so kira la sndiri wapa rm aku tukaq..heehehehe
Tp just sharing la..bg aku better tukaq kt Indon sbbnya aku ada pergi tanya kat money changer kt sna..1 juta rupiah cuma rm 310 duit kita..rugi betul dah tukaq byk kt sini..

3.Borang Visa/Imigressen
Actually masa dalam flight,pramugara or pramugari akan edarkan borang,ampa kena beritahu dari Malaysia..sbb ada 2 borang kena fill up..kalau dari Indonesia..depa dpt 1 borang ja..
So pls mention..Malaysian ok..
Dan pastikan jgn tido masa pengagihan borang tu..klau anda tertido tanpa mengisi borang..nanti sampai kat airport urusan jd lmbt..sbb anda kena fill up borang tu juga..dahla masa kt airport kena beratur panjang nak chop mohor..hahahaha..what the fish..

4.Peniaga2 Jalanan/Peminta Sedekah
FYI,dkt indon ni kerja sangatlah terhad,so diorang akan buat apa saja untuk cari duit..contohnya kalau kita ke Factory Outlet..keluar ja dr mobil,peniaga-peniaga kecil ni akan serbu..jual bermacam2 cenderamata...klau anda berminat..try la bargain sehabis banyak..sebabnya diorg akan letakkan harga tinggi pada pelancong..kalau taknak beli jangan tawar menawar..sekali anda dah tawar..dan mereka bg harga yg anda inginkan..anda mesti beli..sbb kalau tak beli..diorang akan bising2..maki dalam bahasa sunda la..segala mak nenek..kak aku la..dia pandai2 pi tawar..tp at last xmau beli..kena maki la kami..hahahaha,tp kt tmpt org..bila org marah kita..just ignore ja..jgn la buat mulut laser pi marah balik..bkn apa..tkut jgk kan..tahu la org indon ni pandai segala ilmu..so just beringat la..


Ni salah sorang peminta sedekah..dia menyanyi di jalanan utk dapatkan wang..so jika anda prihatin..hulur la ckit..mcm aku..kami bg rupiah 2000,cuma rm 70 sen duit kita..tp nilai ni dh ckup besar bg depa..insaf seketika time ni :-(

5.Hotel
Pada pendapat aku,better pilih hotel yg biasa2 ja kt cni..sebabnya kita akan menghabiskan masa kita untuk jalan2..bkn memerap dalam bilik..kt sana ada byk hotel budget..anda boleh booking guna booking.com,agoda or web air asia..cam aku ritu..aku book guna booking.com

6.Supir
Mesti & Harus pakai supir kalau nak ke tmpt jauh..contohnya nak pi Kawah putih ka..Tangkuban Parahu ka..sbb tmpt ni mmg jauh dr pekan bandung..kalau cuma nak ke Pasar Baru..sewa ja hotel dkt2 ctu..so bleh pi jalan kaki..kalau nak guna pengangkutan awam pun bole..tp hati2 la..takut kena tipu..

7.Senarai matawang
Before aku g sna..aku ada buat listing..supaya sng nak refer..oleh kerana aku dpt rate 327..so aku ikut rate aku la..hehe..sapa2 nak list ni boleh komen kt bawah k..


8.Airport tax
Oleh kerana aku pi dari Jakarta..airport tax 150,000..+- rm 50..kalau kt airport Bandung cuma 75,000...asing siap2..supaya anda tak terlajak shopping pulak..hehehe

Okla..sekian entry kali ni..be carefull when travelling...wasalam...:-)

If you all need any tour service in Bandung such as transportation, driver, tour guide, accommodation, etc you can contact us by +62 82154050790 (also used for whatsapp account) or Blackberry pin 27F4916F. Click www.zigra.co.id  

No comments:

Post a Comment