Monday 24 March 2014

Cuti-cuti di Bandung, Indonesia




Saturday, 11 May 2013


Jalan-jalan di Bandung, Indonesia

Assalamualaikum...hai semua...tiba2 aku terpanggil nak menulis dalam blog...tengok semua org ade blog macam best je kan...ok kali ni aku nak bercerita pasal percutian. Apa lagi percutian ke Bandung, Indonesia. Rasanya umum tahu Bandung salah satu syurga shopping yang terkenal di Indonesia juga Asean. Sebenarnya aku ni bukanlah pertama kali sampai ke Bandung, tak tahulah dah berapa kali aku ulang kesana tapi tetap tak jemu..dari zaman anak dara sampailah dah kawin sekarang ni pun aku suka ke Bandung. jeng jeng jeng...baru-baru ni aku ke Bandung lagi bersama en hubby dan juga anak aku...kali ni aku pergi untuk bershopping semata-mata, maklumlah dah dekat nak raya...hihi...


Bagaimana nak ke Bandung?

ok disini u all semua boleh terbang ke Bandung dgn penerbangan tambang murah AirAsia terus dari terminal LCCT ke Airport (Bandara Husein Sastranegara Bandung)..sampai airport dun worry betapa banyaknya teksi yang menunggu or pak supir yg dtg untuk membawa u all sekalian. Ataupun u all boleh menggunakan penerbangan MAS, Tigerairways, KLM, dan terbaru Mandala anak syarikat TigerAirways..kesemua penerbangan ni direct ke Airport Jakarta (Bandara Soekarno Hatta).tak ade turun Bandung kecuali AirAsia..lain2 kalau ade aku xtaulah..Dari Jakarta u all boleh ke Bandung dgn supir yg u all dah booking ataupun carik disana..tapi hati2 klu carik supir sekitar airport takot ade yang menipu dan cekik darah, biasanya klau ambil supir dari Jakarta Aiport ke Bandung diorg charge dlm 750ribu rupiah ke 1juta rupiah..dari airport u all juga boleh menaiki teksi Bluebird dan mintak hantar ke Stesen Keretapi Gambir, Jakarta. dari sana u all boleh naik keretapi Argo Parahyangan untuk ke Bandung dgn harga tiket lebih kurang 80ribu rupiah seorang. ni keretapi eksekutif..ade aircond, boleh sampai ke Bandung sekitar 2jam setengah or 3 jam..


Pengangkutan di Bandung

masa mula-mula aku sampai Bandung dulu kitorang pakai pak supir, maklumlah belum tau lagi kat sini mcmmana tempatnya. kalau u all pergi berkumpulan ke or pegi berfamily elok u all ambil pak supir. salah satu sebab boleh jimat. satu kereta Avanza ke Innova ke ape kereta ke diorg akan caj dlm 400-450ribu rupiah sehari, dari pagi smpailah malam pun ade, then u all bleh devide sesama u all. selain guna pak supir, naik teksi pun boleh, tapi aku suggest u all naik teksi Bluebird cozz diorg ni jarang menipu lagi satu pakai meter.. ataupun u all boleh jugak naik angkutan kota..tak mahal pun kosnya 2500-3000ribu rupiah. tapi kena pandailah tanya angkutan ni pegi mana lalu jalan mana..angkutan ni kira mcm bas lah untuk org tempatan..


Angkutan Kota

Penginapan di Bandung

Haa...kat Bandung ni ade banyak hotel yg boleh u all duduk..dari yg mahal sampailah yg murah pun ade..so far setiap kali aku ke Bandung, aku akan duduk hotel yg murah dan selesa jugak..maklumlah dtg tempat org nak berjalan2 dah tentunya dari pagi kitorang keluar smplai malam baru balik hotel. so buat ape aku nak carik hotel yg mahal..hanya untuk tido, mandi dan merehatkan diri jer..hotel2 yg aku pernah menginap (Hotel Progo, Hotel Patradissa, Patradissa Guesthouse, Hotel Ibis dan Hotel Karmila)..antara hotel2 yg selalu dikunjungi oleh pelancong Malaysia ialah :-

- Berdekatan Pasar Baru Trade Centre (Hotel Kenangan, Hotel Zodiak, Hotel Serena, Hotel Patradissa,
   Hotel Mutiara dll)
- Sekitar Factory Outlet Jalan Riau (Hotel Progo, Hotel Rorompok, Rumah Aca, Ciwulan35 Guest House)
- Sekitar Factory Outlet Jalan Dago (Hotel Karmila, Royal Dago, Oranges Home, Rumah Ebo, dll)
- Lain2 hotel yg ada Hotel Marciella, Hotel Utari, Grandsari, Ardelia,Ibis Bandung Transstudio, Hotel
   Cihampelas, Aston Braga dan byk lagi..






Tempat2 menarik dan popular di Bandung

first time sampai ke Bandung aku dibawa ke kawasan gunung berapi yg glamor kat sini iaitu Tangkuban Parahu dan juga Kawah Putih.. lain-lain yg menarik untuk dilawati sari ater hot spring, ladang stroberi, kebun teh, Kampung Daun(tempat makan ala Bali)..dan yg terbaru sekali aku tau di Bandung ade Transtudio Bandung (ni ala2 Universal Studio Singapore or Genting Highlands kot) aku sendiri pun belum sampai ke Transtudio ni, baru2 ni dtg Bandung ingat nak pegi bawak anak tapi anak aku demam pulak..so next time lah aku ke Transtudio ni.

Suasana di Tangkuban Parahu
Kawah gunung berapi
Tangkuban Parahu, Bandung

Kebun Teh Bandung

Jalan2 cari makan di Bandung

U all x usah risau kalau nak carik makan di Bandung ni, byk makanan halal dan terkenal di Bandung ni.. antara tempat makan yang biasa aku pegi kat sini Restoran Simpang Raya. Restoran ni menyajikan makanan masakan Padang..harganya berpatutan dan masakannya juga sedap, agak pedas semua masakan2 yg ada agak pedas..paling aku suka makan sambal hijo (heheh sambal hijau lah...).. Selain tu aku pernah ke Dapur Sangkuriang.. restoran ni terkenal dgn masakan Sunda iaitu masakan org Bandung. kebanyakannya masakan kat restoran ni agak manis, tak berapa kena dgn tekak aku ni..tp yg best kat Dapur Sangkuriang ni aku suka makan pisang keju..kat Dapur Sangkuriang ni ade mahal ade murah..maklumlah setiap pelancong yg dtg kesini mesti disuruh cuba dan mmg dibawa ke restoran ni..selain tu aku pun penah ke Kampung Daun. kat sini tgempat makannya ala Bali, ade gazebo, ada pangkin bleh dok bersila..tempat ni mmg popular dan mmg ramai yg singgah lepas balik dari melawat Tangkuban Parahu..harganya standard pelancong..so lebih kurang mcm makn restoran2 best kat Malaysia la jugak..kalau nak menikmati makan malam yg indah bolehlah ke Bukit Dago..kat sini u all boleh makan sambil menikmati keindahan Kota Bandung dari atas bukit.. agak-agak mcm makan di Lakeview Ampang tu lah kot..bleh nampak KL..selain tu ade Warung Misbar di Jalan Riau ni, kedai makan ni menyediakan makan nasi campur masakan Padang..lagi satu jgn lupa kalau u all  kesini jgn lupa makan nasi ayam penyet, teh botol, mi baso..kalau u all x suka nak makan masakan Indonesia ni u all bleh jugak makan McDonald, KFC, PizzaHut, Subway dan byk lagi fastfood yg ade..rugi kalu u all x makan donat J-Co dan Dunkin Donat kat sini..for ur info J-Co ni berasal dari Indonesia,, so kat sini J-Co dan Dunkin Donat terlalulah byk outletnya dah sgt murah..
Add caption

Pisang Keju @ Dapur Sangkuriang
makanan yg kami pesan di Dapur Sangkuriang
menu makanan Restoran Simpang Raya
Kampun Daun
tempat makan di Kampung Daun

Apa oleh-oleh dari Bandung?

Ok..ape oleh2 yg u all boleh bwk balik untuk teman2 or family ? jgn risau kat Bandung ni terkenal dgn brownis kukus Amanda dan Kartika Sari..u all boleh pegi ke factory Amanda di Jalan Dago. bleh dapat dalam harga 20ribu ke 25ribu kalau x silap aku..ade pelbaga perisa Amanda Brownis ni ade, original, cheese, blueberry and etc..di Kartika Sari pun sama u all bleh beli pelbagai perisa..selain tu boleh jugak cari kerepek-kerepek yg dihasilkan oleh org tempatan seperti pisang salai keju, pisang bolen keju, kerepek ubi, malinja dan lain2 lagi..byk dijual di Pasar Baru Trade Centre..selain produk makanan, u all juga boleh beli T-shirt, keychain, frige magnet, beg bandung dan byk lagi oleh-oleh Bandung.. T-shirt Bandung byk dijual di sekitar jalan Riau, diorg ni mula berniaga hari malam..selain tu ade di jual di sekitar hotel tapi kena pandai tawar, sometimes diorg ni akan paksa2 dan ikot kita suruh kita beli..klau nak beli T-Shirt Bandung kat Pasar Baru pun boleh juga..boleh dapat 6 helai dgn harga 100ribu rupiah (anggaran RM35.00)..haa murah x kawan2..kalau fridge magnet dan keychain tu merata2 tempat ade jual..
Brownis Kukus Amanda Outlet

me at Kartika Sari outlet



Ok u all..sampai disini aje yg larat aku nak citer..akan bersambung di episod akan datang...aku akan cerita pasal bershopping di Bandung..muahahaa..x sabar nak share dgn u all..byebye!!
Sumber: http://fascinatingbandung.blogspot.com


Info: If you all need any tour service in Bandung such as transportation, driver, tour guide, accommodation, etc you can contact us by +62 82154050790 (also used for whatsapp account) or Blackberry pin 27F4916F. www.zigra.co.id

No comments:

Post a Comment