Monday 24 March 2014

Tips Bercuti di Bandung

Sumber: http://aremalwahida.blogspot.com/2013/03/bandung-day-0.html

assalamualaikum.

macam yang aku janji, nah! ni aku bagi tips kalau nak ke bandung pulak. walau aku tahu, bandung tu dah macam taman permainan korang je kan... tapi aku first tyme nak pergi ni. :)

before pergi bandung

1) study tempat yang korang nak pergi.
+ aku pergi bukan guna package. pergi dengan kawan-kawan, semua kena main peranan. so, lebih baik korang buat tentatif hari 1, 2 ,3 ke 4 ke berapa ntah nak pergi ke mana. barulah korang tak tercangak cangak nak pergi mana kan. so, aku dengan kawan kawan yg pergi trip ni, study guna gugel je. hahahaha!! nih satu link blog yang memang banyak info lah . TEKAN LINK NIH!!

2) seperate tax 75 ribu rupiah = rm25.00
+ tax ni, penting. korang beli barang banyak ke, barang sikit ke, tetap kena tax 75 ribu rupiah ni. so, belilah barang banyak2 sebab tax nya tetap 25.00. hahahaha! ingat tau! jangan sampai terguna plak tax ni. tak balik malaysia korang kang.

3) adapter travel.
+penting! tapi, hotel yang kitorang duduk sangat mesra orang malaysia. maybe sebab ramai orang malaysia sealu dok hotel tu agaknya, so, plug diorang 3 pin maca kat malaysia. tapi travel adapter ni penting! penting! bawa ke mana-mana sepanjang korang berjalan kat bandung nanti.

4) accomodation
+bagi yang travel without agency macam kitorang ni, semua benda kitorang urus sendiri. bermula dari hotel nak stay selama kat bandung sampailah kereta sewa. korang tak payahlah nank tunjuk terer nak drive kat bandung. menangis korang nanti kat tengah jalan.

::::: tempat tinggal : aku stay kat hotel progo. weekdays : rm 50 ringgit sebilik (deluxe)
                       
harga bilik kat hotel progo :)

:::: supir @ kereta sewa  : dekat airport ada package kereta sewa. bayar ikut jam.
macam aku ambil 12 jam untuk hari pertama ngan kedua, hari ketiga ambil 6 jam.

:::: dari airport ke hotel progo naik taxi,
 40 ribu rupiah = rm 12.00 (murah!!! sebab aku bahagi 4)

5) KALKULATOR!!
+ aku bawak kalkulator saintifik lagi. hambekkk!! selamber calculate harga kat kedai2. PENTING! SERIOUSLY, SANGAT PENTING! kalau korang akauntan, tak payahlah nak bawak.

6) list converter duit.
+ ini pun sangat penting! korang bawak ke mana-mana bila korang nak membeli belah. beli makanan pun korang kena tengok harga. baru budget tak lebih. biasalah kan, nak bercuti tapi nak budget. saya bukan anak orang kaya macam kome.. :))

INI LINK CONVERTER DUIT YANG KORANG BOLEH PRINT.

INI LINK SATU LAGI

tak payah berlagak nak kira guna otak. otak kita semua ada had limit yang sampai satu tahap korang akan pening bila harga beribu ribu.. huhuhuhuhu

7) beg shopping extra.
+bawaklah beg shopping giant ke, jusco ke, apa2 lah yang go green tuh. pastikan besar. kalau tak, korang memang akan beli beg kat pasar baru harga 20 ribu lah gamaknya.. keh keh keh. aku memang tekankan beg shopping ni sebab memang korang akan balik dengan 2 3 beg extra. SERIUS! tak pun, bawak beg pack. senang. sumbat semua barang shopping dalam beg pack. setel masalah.


*aku sangat rekemen korang tinggal kat hotel progo. sebab, belakang hotel progo dah ada tempat-tempat yang best untuk korang shopping. :)

*breakfast dia pun best!!! :D

budget aku:

aku tukar 2 juta rupiah. maksudnya, 600++ untuk semua sekali. termasuk pengangkutan, makan, tempat tinggal, shopping. jangan lupa, bawa cash malaysia dalam rm 150. in case, korang terguna untuk tax ke apa ke lah. PENTING TAU DUIT EMERGENCY NIH.


sekian, jumpa next entry.

peace. :))



Info:
If you all need any tour service in Bandung such as transportation, driver, tour guide, accommodation, etc you can contact us by +62 82154050790 (also used for whatsapp account) or Blackberry pin 27F4916F.   

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete